Waarom je vanaf nu moet stoppen met het intrekken van jouw navel!

Houd jij ook je navel ingetrokken?! Grote kans dat je dit doet om één van de volgende drie redenen.

  1. Esthetisch: Zodat je net die te strakke broek aan kan. En vervolgens je navel blijft intrekken om er voor je gevoel goed uit te zien.
  2. Gecoacht: Een therapeut of trainer heeft je verteld dat dit blessures aan je rug voorkomt/hersteld. En dat je hier een sterke core door ontwikkeld.
  3. Zwangerschap: Door je prachtige buik kan het middenrif richting expiratie stand blijven staan(functioneel). Als een vrouw zich na de zwangerschap niet bewust is van haar ademhaling, kan dit zo blijven.

Door het intrekken van je navel ben je niet meer in staat om een buikademhaling toe te passen. Dit heeft in meer of mindere mate impact en kan een kettingreactie aan klachten veroorzaken in je lichaam. Ook wanneer je niet je navel intrekt zijn er andere redenen waardoor je onbewust geen buikademhaling toe past. Dit betekent automatisch dat je hoog ademhaalt en dit noemen we borstademhaling. 9 van de 10 mensen ademen te hoog en te vaak. De kans is dus groot dat jij dit ook doet!

 

9 van de 10 mensen ademen te hoog en te vaak.

Waarschijnlijk verwacht je het niet, maar een borstademhaling kan negatieve gevolgen hebben. Het activeert het deel van je autonome zenuwstelsel dat gericht is op actie(vechten en vluchten etc.). Dit betekent dat je bloeddruk, hartslag en spierspanning kunnen stijgen. Je staat AAN en dit zorgt vaak voor een gejaagd en gehaast gevoel. Wanneer dit systeem overdag te actief is, beïnvloedt dit de kwaliteit van je slaap. Het AAN staan zorgt ervoor dat je niet in je diepe slaap terecht komt. Wanneer je lichaam gedurende de nacht niet optimaal herstelt heeft dit onder andere consequenties voor je hormoonhuishouding. Eén van de belangrijkste is een mindere aanwezigheid van het groeihormoon. Deze zorgt voor het herstel van botten en spieren /pezen en werkt ontstekingsremmend. Ook de hormonen verantwoordelijk voor je honger- en verzadigingsgevoel(ghreline en leptine) veranderen. Bij kwalitatief minder slapen zal je honger gevoel dus toenemen. Je gaat meer calorieën(tot wel 200-300kcal) eten en waarschijnlijk meer tussendoortjes. Dit heeft weer vele consequenties voor de darmperistaltiek en daarmee darmproblematiek. Dit is dus ook mega belangrijk wanneer je wilt afvallen.

En wat te denken van hoofd-, nek-, schouder-, rug- en bekkenbodemproblemen. Zoals beschreven veroorzaakt de borstademhaling een hogere spierspanning. Dit met name in het spierweefsel rondom je nek(hulpademhalingsspieren). Met als mogelijk gevolg hoofdpijn, maar ook een verminderde werking van het bekkenbodem doordat het middenrif niet juist werkt.

Hopelijk hebben we je bewuster gemaakt van het belang van een goede buikademhaling en de positieve effecten die ademhaling op je lichaam heeft. Dus relax, laat je buik los en ga ECHT ademhalen!

Contact gegevens

  • Je kunt ons vinden in Sportcentrum Tijenraan gevestigd aan de Zwolsestraat 65, in Raalte.

  • Telefoon nummer
    Guido: 06 – 29383267
    Casper: 06 – 26752728

  • Post adres:
    Fysiotherapie Kracht
    Zwolsestraat 65
    8101 AB Raalte

Davi Oude Lohuis
Davi Oude Lohuis
02/02/2021
goede fysiotherapeuten
Maureen Kamer
Maureen Kamer
15/01/2021
Beide zijn collega's van mij in Sportcentrum Tijenraan. Enthousiaste, behulpzaam en leergierig. De heren zijn gedreven in hun vak en nemen de tijd voor hun patiënt. Ze kijken verder dan alleen de desbetreffende klacht en nemen andere factoren mee in hun behandelplan.
Nanouk Fleer
Nanouk Fleer
17/12/2020
Hele prettige manier van omgang, heel sociaal handelen doelgericht en hebben veel kennis. Ze weten meteen wat er is en wat er moet gebeuren voor een zo snel mogelijk herstel! Ook zijn ze beter bereikbaar dan de gemiddelde fysio dat is er prettig !
Daan Herms
Daan Herms
16/12/2020
Directe omgang tot het probleem waarvoor je bij de fysio komt, waarbij met veel kennis en duidelijkheid uitgelegd word welke behandeling kan helpen, hierbij wordt je voornamelijk zelf aan het werk gezet omdat dit goed helpt bij de genezing! En een groot pluspunt is dat je niet wordt door behandeld als het niet nodig is!
Kirsten Land
Kirsten Land
15/12/2020
Wilma Spaans
Wilma Spaans
14/12/2020
Ik ben goed geholpen door Guido. Goede uitleg en prettig contact.
Anja Eefting-Tingen
Anja Eefting-Tingen
06/11/2020
Als collega's ken ik beide therapeuten goed. De gedrevenheid en manier van aanpakken waardeer ik zeer. Ik had aantal klachten ontwikkeld in de afgelopen jaren. Dus nam ik contact op met Guido. Hij heeft mijn invulformulier grondig bekeken en na 1 teleconsult heb ik voldoende handvaten gekregen om hier aan te werken. Met zijn passie, grondige inventarisatie en kennis heeft hij mij kunnen triggeren om vooral mijn leefstijl weer positief op de rails te krijgen Dankjewel Guido! Heel veel aan gehad, jouw holistische kijk op het vak en mijn klachten heeft ervoor gezorgd dat ik weer goed slaap, bewust beweeg en eet. En topfit ben. Succes ermee! Als ik weer iets heb weet ik jullie te vinden! Anja Eefting Tingen, collega (kinder)(sport)fysio
Tim Sibelt
Tim Sibelt
26/10/2020
Brian Hilbers
Brian Hilbers
12/10/2020
Met de behandeling & tips van Guido was ik niet alleen snel van mijn rugproblemen af, maar ik heb er ook goede levensstijl informatie aan overgehouden die ik de rest van mijn leven mee zal nemen. Echte aanrader!
Laura Schiphorst
Laura Schiphorst
02/10/2020
Ondanks dat ik na 3 consulten al verlost ben van mijn rugklachten was dit zeker geen quick fix! Tijdens de consulten heeft Guido me meegenomen in het vinden van de juiste balans tussen stress en ontspanning, de juiste manier van bewegen en het verhogen van mijn energieniveau. Door deze bewust wording heb ik aanpassingen kunnen maken in mijn leefstijl en denkstijl en zit ik lekkerder in mijn vel!

Volg ons!

© Fysiotherapie Kracht - Privacy Policy